CrossfitWeightlifting

Weightlifting en wat het doet voor de CrossFit atleet.

Weightlifting en wat het doet voor de CrossFit atleet.

Zoals bekend bestaat CrossFit uit drie focus gebieden;

  • Gymnastics (pull-ups, handstand variates, opdrukken)
  • Enkelvoudige bewegingsstructuren/activiteiten (hardlopen, fietsen, roeien)
  • Gewichtheffen (squats, cleans, snatch)

In deze blog willen we ons even focussen op het gewichtheffen.

Waarom is het gewichtheffen een belangrijk focus punt binnen CrossFit? Wat is er zo waardevol aan?

Om die vraag te beantwoorden doen we even een stap terug en kijken naar de voordelen die we nastreven bij een CrossFit stijl training. CrossFit is een methodiek waardoor je een gezond fitness niveau kunt bereiken en vasthouden voor een lang en kwalitatief gezond leven. Om dat te bereiken moeten we het systeem (lichaam en geest) uitdagen met bewegingspatronen en belasting die een aanpassing oproept om het fitness niveau te behouden dan wel te versterken. Dan valt dat uiteen in de volgende drie componenten;

Om aanpassing te realiseren hebben we het volgende nodig:

  • Full body bewegingspatronen
  • Belasting
  • Uitdaging

Full Body bewegingspatronen,

We kiezen bewegingen die het lichaam als geheel laat bewegen. In het dagelijkse leven en in de meeste sporten bewegen we door bewegingsketens en eigenlijk nooit door 1 enkele spier op zich. Dat is waarom enkelvoudige gewrichtsbewegingen (een biceps curl) meer voor hersteltrainingen zijn dan voor het realiseren van fitness. Voor fitness hebben we meer aan de zogenaamde Full Range of Motion over meerdere gewrichten, zoals we in de dagelijkse praktijk ook bewegen. Want dan weten we zeker dat we het lichaam als een geheel uitdagen in plaats van geïsoleerd op onderdelen. Praktisch is een bijvoorbeeld het optillen van een boodschappen-tas, dat is een keten van bewegen waarbij enkels strekken, knieën strekken en de heup is betrokken allemaal als onderdeel van een bewegingsketen. Of het gaan zitten en opstaan van het toilet, een squat beweging waarbij ook weer over meerdere gewrichten heen een keten wordt aangesproken. Dus we hebben bewegingen nodig die het dagelijkse leven en de meeste sporten benaderen.

Belasting en Uitdaging,

We hebben in die bewegingspatronen ook belasting nodig. Van alleen op en neer zitten op het toilet wordt je niet fitter, daarvoor moeten we componenten toevoegen, we hebben belasting nodig en die belasting moet uitdagen. Uitdagen op een niveau dat het systeem uit balans wordt gebracht waarna het reageert door zichzelf sterker en fitter te maken om een volgende keer die belasting beter aan te kunnen. Als we zo langzaam de belasting opvoeren dan kunnen we daarmee het systeem steeds opnieuw aan laten passen naar een niveau hoger. En dat is wat we willen, iets sterker, iets fitter, iets beter. Stress op het systeem is goed, daardoor wordt het systeem uitgedaagd zich aan te passen. In deze context is stress dus juist goed 🙂

Terug naar het gewichtheffen als onderdeel van de CrossFit methodiek, door de geweldige sport van het gewichtheffen hebben we de mogelijkheid jou uit te dagen met full range of motion bewegingen waarbij we de belasting door gewicht aan de stang heel precies kunnen doseren. Zo gaan we de ene keer zwaarder op weg naar meer kracht en een andere keer lichter voor meer herhalingen en een hoger hartritme. En omdat we het gewicht per kilo aan kunnen passen kunnen we heel precies doseren dat jij precies die belasting krijgt waarop je lichaam met aanpassing zal reageren. Niet te veel maar ook niet te weinig. Daar komt de goede trainer om de hoek kijken door jou optimaal te begeleiden in het kiezen en voorschrijven van de juiste gewichten, precies genoeg voor de trainingsprikkel die we op dat moment voor jou zoeken.

Door de specifieke uitdagingen in het gewichtheffen leren we het lichaam door de full range of motion te bewegen, we realiseren over tijd meer mobiliteit, we krijgen een compactere en daardoor sterkere bottenstructuur en maken zo het lichaam als geheel sterker en beter bestand tegen weerstand. Met de specifieke mogelijkheden van het gewichtheffen kunnen we jou uitdagen om net iets meer te liften, net iets dieper in de squat te gaan zitten, net iets meer power te vragen om snelheid en kracht te genereren. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het is bekend dat wij mensen ons systeem moeten conditioneren, spieren sterker maken net als pezen en banden om zo een gezond, lang leven te ondersteunen.   Als we dat niet doen en het conditioneren van ons systeem verwaarlozen dan krijgen we klachten, lage rugpijn is een bekende of pijn in de schouders door veelvuldig bureau werk. We moeten het lijf fit houden door het uit te dagen om zo een gezond leven te kunnen leiden. Daarvoor is gewichtheffen een perfecte tool. Het lichaam, de geest en dergelijke zijn allemaal onderling verbonden en dat is waarom je het moet uitdagen en verzorgen. Dat is waarom we altijd zeggen, train, eat, sleep, be fitter then fit!!

One thought on “Weightlifting en wat het doet voor de CrossFit atleet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *