CrossfitKrachttrainingWeightlifting

Hoe houd ik een dieet vol?

Hoe houd ik een dieet vol?

Geregeld krijg ik de vraag hoe mijn dagelijkse voedingspatroon eruitziet. Geheel terecht rijzen deze vragen op bij onze atleten en omdat mijn antwoord op deze eigenlijk nietszeggende vraag onbevredigend blijkt, gaan zij opzoek naar een hopelijk meer bevredigend antwoord. Mijn “dieet” is namelijk ontzettend saai, en er zijn weinig mensen die hier met plezier aan zouden beginnen. Om je een beeld te geven van een gemiddelde dag:

Vroege ochtend:
– Een kom brinta of muesli met een beetje rijstmelk en water en 2 van de meest saai gebakken eieren die je je kunt voorstellen. Een komkommer of een bak cherry tomaten, en mijn dagelijkse 5gr creatine met een glas water
Late ochtend (voor/tijdens training):
– omdat we over het algemeen vrij lange sessies hebben volgt een banaan of sinaasappel en pre workout voorzien van een gemiddelde dosis cafeïne
Vroege middag:
– Tortillawrap met 2 eieren en een shitload aan willekeurige groenten. Voor de smaak vaak een klein beetje guacemole. Een whey eiwitshake en wat sap
Late middag:
– Tortillawrap met 2 eieren en een shitload aan willekeurige groenten…again
Avond:
– Wat de pot schaft..maar omdat vrouwlief en ik afwisselende tijden werken pis ik geregeld naast de pot (figuurlijk), en ben ik op mijn eigen beperkte creatieve geest aangewezen, dus: Zalm…een heel pak, met groenten en een….tortillawrap of een andere vorm van volkoren koolhydraten.
Late avond:
– Beetje naturel Doritos met guacemole en een banaan en een eiwit shake.

En dit is niet alleen een willekeurige dag, dit is IEDERE DAG! Zoals ik al zei: saai, weinig variatie en totaal geen spannende gerechten.

Maar daarentegen wel…balans, routine en een gezonde verhouding van macronutriënten dat mijn lijf nodig heeft om een uitgebalanceerd leven te leiden. Een dieet is dus over het algemeen niet heel spannend, en dat is helaas iets dat mensen niet graag horen. Het heeft me jaren gekost om dit eentonige dieet eigen te maken. Op dit moment ken ik mijn lichaam door en door, en weet ik exact aan welke knoppen te draaien als ik een bepaald resultaat nastreef. Om dat te bewerkstelligen heb ik veel afslagen genomen die minder goed werkten en verschillende diëten geprobeerd om te kijken wat bij mij past, van Paleo tot Zone, en van Intermittent fasting tot de Montignac methode (eiwitten en vetten scheiden van koolhydraten). Allemaal waardevol en voorzien van hun eigen voors en tegens.

Uiteindelijk ben ik van mening dat de meeste diëten één ding gemeen hebben, en dat is de beperking van het aantal koolhydraten, waar wij over het algemeen en in verhouding teveel van nuttigen. Maar dat terzijde..

De vraag die ik dus geregeld gesteld krijg: “hoe kan ik mijn voedingspatroon het beste inzetten?” krijgt na een smakeloos antwoord van mijn zijde dus vaak geen opvolging. Dan maar Dr.Google, om erachter te komen dat ook het interweb geen antwoord geeft op die prangende onderliggende, en werkelijke vraag die gesteld moet worden. En deze vraag luidt: “waarom, hoe graag en voor wie ben ik werkelijk bereid veel werk te leveren en (heel veel) korte termijn pijn te voortduren om een lange termijn verandering te maken?”

Als je jezelf deze vraag durft te stellen en kunt beantwoorden komen we werkelijk ergens! Het gaat in eerste instantie namelijk niet (alleen) om je voedingspatroon, want dan was iedereen met een schemaatje geholpen, en was ik niet meer nodig geweest.

Maar waar gaat het dan wel om??

Die knop tussen je oren moet om! Je moet intrinsiek de motivatie opgraven en een helder doel schetsen om naartoe te werken, en dit ook echt willen…niet voor je man of vrouw, niet voor de andere mensen op het strand, maar voor jezelf!

Iedereen weet dat een appel gezonder is dan een Snickers, dus maak nu eerst eens die kleine veranderingen en kijk of je dat structureel kunt vasthouden. Dit heeft vaak al een grote invloed. Daarnaast werk ik graag met nutriënten toevoegen in plaats van weglaten. Zoals vermeld nuttigen we in verhouding teveel koolhydraten ten opzichte van eiwitten. Zodra we een extra bron eiwitten toevoegen zul je zien dat je automatisch minder koolhydraten gaat nuttigen. Daarbij heb je in de blog van 2 weken geleden kunnen lezen dat eiwitten sneller een verzadigd gevoel geeft en je dus minder snel trek krijgt en naar koolhydraten grijpt.

De meeste Kordaat atleten kennen mijn gezegde: ‘iedere verandering komt met weerstand’, en dus ook bij kleine veranderingen zul je tegen de nodige drempels aanlopen. Misschien realiseer je zelfs wel dat je dit helemaal (nog) niet alleen aankan. Wees dus ook niet bang om die hulp te zoeken. Dit kun je doen door boeken te lezen over dit onderwerp en zo je kennis te verbreden of wellicht een personal trainer of diëtist in te schakelen om als stok achter de deur te hebben.

Maar jij moet de verandering willen maken. Niemand zal met zijn of haar overtuiging en kennis zover tot je kunnen doordringen als jij al besloten hebt dat je er niet veel aan wilt veranderen.

Stel jezelf dus de bovenstaande vraag en schrijf het antwoord uit. Vanuit hier ga ik graag met je in gesprek om die eerste stap te zetten maar jouw transformatie 😉👊🏽. 

Orlando.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *